DE BATTINGSHOW VAN ZAHIR EN GERT
Zaterdag aan het eind van de Zami wedstrijd tegen HCC, we zitten in de kleedkamer en Doekhie meldt me dat hij morgen niet zal spelen met het tweede. Hij is moe en gaat liever bij het eerste kijken tegen Dosti. scorecard
Ik neem Doekhie doorgaans niet al te serieus (een aanrader), maar ik kan het niet nalaten hem te melden dat het niet gepast is en hij zijn team echt niet in de steek kan laten.
Zondagmorgen, om 9 uur verzamelen, ik rijd van de Beneluxbaan richting Kronenstedede en pik onderweg de gebroeders Kamboj op, ze zijn keurig op tijd. Wat een fijne makkers zijn dat toch, nooit gedoe, altijd even vriendelijk en behulpzaam. Chapeau. Op de parkeerplaats aangekomen zien we verder niemand. Vriend Hannema bevindt zich inmiddels op Mallorca, hij had er zeker al geweest. Helaas moeten we zijn goedlachse gezelligheid en zijn drang naar hoge boundaries voor de rest van het seizoen missen.
Nadat we de tassen van deze en genen uit kleedkamer 5 hebben opgehaald druppelen er langzamerhand meerdere spelers van 2 binnen. Zelfs Umer redt het om vóór kwart over 9 op de verzamelplaats aanwezig te zijn. Verder mogen we Cedric en Robbie de Runner verwelkomen. Het lijkt wel of zij in geen jaren meer met ons hebben meegedaan, maar het stemt me vrolijk. Dan horen we ook het geronk van Marvin’s sportmobiel naderbij komen. Echter, nog geen Imran, Wasim en Doekhie …. Hij gaat rechtstreeks, evenals Gert Mulder. Vriend Irfan speelt niet mee. Opmerkelijk, sinds hij in de selectiecommissie zit stelt hij zichzelf bij een overschot aan spelers steevast niet op. Later wist de sympathieke leraar wiskunde me te melden dat hij zijn huis moest schoonmaken en vervolgens dat hij voor 3 of 4 weken naar Italië op vakantie gaat. Het kan verkeren als je een vriendin hebt …
Terwijl skipper, chefkok Wasim met schoonslaper Imran zich met het eten voor de BBQ van ’s avonds richting clubhuis begeven om tevens hun spullen uit de kleedkamer 5 op te halen, vertrekken we een half uur later dan gepland richting Schiedam.
Onderweg geen flitspalen gezien, wel genoten van Frans Plugge, bekend van de discotec de MicMac in Den Haag. Op Asvion aangekomen zien wij Ron Risworth en Willem Winckel de umpires zijn. Gekscherend meld ik aan Umer dat we vandaag wel een paar rare beslissingen kunnen verwachten en niets bleek minder waar, met nota bene Umer als slachtoffer.
Het is even voor elven als we met 10 man zonder Doeks de warming-up hebben voltooid. Bij elkaar gezeten op het aangrenzende kunstgrasveld zet EP de frustraties van zich af en predikt (overigens bij voorbaat al kansloos) dat een ieder voortaan op tijd moet komen. Wasim heeft de toss verloren en we mogen batten. Terwijl we nog bij elkaar zitten zien we uit het niets in de verte Doekhie met z’n tas aan komen wandelen. Besloten wordt geen woorden aan Doekhie’s te laat komen vuil te maken en hem toch vooral maar wel te laten openen. En laat Gert 3 in gaan, give him a good knock, geef ik Wasim nog als raad mee. Hij was dit al van plan.
De opening ziet er voortvarend uit. Op het gezellige maar kleine veld van Asvion (met inner circle rechtvooruit slechts 4 meter verwijderd van de boundary) laat Doekhie al gauw zien dat hij er zin in heeft. Doorgaans bat Doekhie voor 6 à 7 overs alvorens voor een runnetje of 30 achter het wicket te worden gevangen. Ik wijs hem er wekelijks op dat hij meer geduld moet opbrengen, hij kan als geen ander de losse bal afstraffen.
Nadat Umer (9) op een totaal van 35 LBW gaat, betreedt onze enige echte Gert Mulder, gehuld in een Zami shirt met rugnummer 10, het veld. Zowel Doekhie als Gert slaan hun bat aan gruzelementen, maar weten van geen ophouden. Het scorebord wordt nagenoeg per bal bijgehouden en de score vliegt in hoog tempo omhoog. De sfeer langs de kant is opgelaten en Cedric wacht geduldig met zijn legguards aan langs de kant.
Het wordt een fantastische battingshow. Zahir verstandig battend met in z’n eerste 80 runs slechts 1x6, bereikt onder luid gejuich als eerste z’n persoonlijke 100. Al gauw volgt Gert, die tot het einde van z’n innings werkelijk grandioos batten laat zien. Beiden gaan door en rijzen naar grote hoogte, totdat Doeks in de gaten krijgt dat het clubrecord binnen bereik komt. Prompt slaan de zenuwen toe en eindigt, tot ongenoegen van de kant, over 46 in een heuse maiden. Al gauw erna wordt Doekhie met een personal best van 185 (9x6; 1x5; 20x4) gecleaned, gevolgd door Gert, die eveneens met een personal best van 160 (10x6; 17x4)) op short fine leg wordt gevangen. Beiden zijn vermoeid, maar zeer voldaan en verdienen alle lof.
Na een overtje of 40+ met z’n legguards aan te hebben gewacht mag Cedric (8*) uiteindelijk toch nog even een z’n nieuwe Slazenger uitproberen. Op de laatste bal van onze inning weet hij, samen met Imran die nog wel run out gaat, de 400 runs (incl. 35 extra’s) veilig te stellen. Een absoluut record voor ACC.
Na een perfect verzorgde lunch trokken we met een goed gevoel de wei in. Met 400 runs op het bord kon ons immers weinig gebeuren en bovendien had het eerste met groot machtsvertoon belager Dosti voor 113 aan de kant gezet. Zowaar een prima vooruitzicht om dubbelop te genieten van de door Wasim voorbereide BBQ op ACC.
Robbie met imposante aanloop nagenoeg vanaf de boundary wordt op de eerste bal meteen snoeihard voor 6 geslagen, maar weet zich prima te herstellen. Jammer dat ook hij voor 3 tot 4 weken op vakantie gaat.
De bowling en het fielden is prima verzorgd en al gauw wordt duidelijk dat Asvion nimmer in de buurt van ons totaal zal komen. Op 106 valt uiteindelijk het eerste wicket en is de lans gebroken. Slechts de eerste drie batslieden weten scores rond de 50 te produceren en op 222 is het na 48 overs gebeurd. Enig smetje was de dubbele boeking die Umer door een misverstand van onze Zamivriend en umpire Winckel kreeg. Geheel ten onrechte en niet passend in de sfeer van de wedstrijd. Laten we hopen dat dit met een sisser afloopt.
De bowlingcijfers vallen duurder uit dan op een normaal veld, want ja, ook Asvion wist de boundary over het hoofd met regelmaat te vinden. Maninder was met 5 wickets spekkoper en wist zich prima gesteund door Wasim, die zich met 2 vangen en een snelle stumping onderscheidde.
Bowlingcijfers:
Robbie 1 voor 40 in 10
Imran 2 voor 40 in 10
Marvin 0 voor 17 in 7
Gert 0 voor 37 in 8
Maninder 5 voor 57 in 10
Cedric 1 voor 15 in 3
Ajit 1 voor 1 in 2 ballen
Complimenten aan Asvion dat slechts beschikt over een uiterst kleine cricketafdeling en nota bene het moest stellen zonder hun main bowler en oud international Sebastiaan Gokke. Zij vormen een hecht team, gesteund door Mr. Asvion, Roy House als manager. Lunch en derde innings waren uitzonderlijk goed verzorgd door de spelersvrouwen van Asvion, waarvoor hulde! Ook het kratje van een glunderende Doekhie werd bijzonder gewaardeerd, klasse!