Een ode aan de niet-zeurende cricketer
Laat twee dingen duidelijk zijn: ik zie mezelf niet als een niet-zeurende cricketer en over de zeurende cricketer heb ik geen negatief woord te schrijven. Ik wil alleen duidelijk maken dat het fijn is dat er bij elke club altijd wel een paar niet-zeurende cricketers rondlopen. Dat zijn cricketers die het niet erg vinden om eventjes de mat uit of op te rollen. Dat zijn cricketers die zonder weerwoord de vlaggetjes uitzetten. Dat zijn dus cricketers die niet of heel weinig zeuren. Cricketers die het niet erg vinden om op nummer elf te gaan batten, wetende dat ze wel degelijk beter kunnen. Cricketers die niet mogen bowlen, terwijl ze dat eigenlijk wel willen. Cricketers die zo van het spelletje houden, dat het voor hen niet uitmaakt waar ze spelen, met wie ze spelen of tegen wie ze spelen.
Deze cricketers lopen bij elke club wel rond, zo ook bij ACC. Denk bijvoorbeeld aan een ene Guy Pathak. Die jongen bel ik graag op om te vragen of hij voor ons wil spelen. Zonder na te denken zegt hij ja, en hij vraag niet eens op welk nummer hij mag batten. Of wat denk je van de gebroeders Balk? Hun motto: ‘niet zeuren maar lekker cricketen en genieten van het spelletje’ (een verre variant van ‘elk nadeel hebt z’n voordeel’).
Xander Udo is ook een niet-zeurende cricketer. Afgelopen zondag moest hij spelen, alleen was het wel overduidelijk te zien dat deze arme man last had van een kater. En dan toch niet zeuren! De vorige week op nummer 8 batten, 38 runs maken en de overwinning voor zijn team binnenhalen, en dan de volgende wedstrijd toch wéér op nummer 8 batten. En ook nu er niet over zeuren. Imran Aslam is ook een typisch voorbeeld: de sterren van de hemel bowlen en dan toch in het derde spelen. Geen geklaag of gezeik, gewoon weer de sterren van de hemel spelen.
Maar met zeurende cricketers spelen, is ook wel lekker. Die houden je scherp en zorgen ervoor dat je kritisch blijft. ACC 3, een mix van zeurende en niet-zeurende cricketers, won afgelopen zondag van CC Nieuwegein 2, met Shoaib Ismail in de hoofdrol (111 runs!). Na de wedstrijd was het dan ook lekker nagenieten en niemand die over iets zeurde, behalve ik dan.
ACC 3: 245/9 (40 overs)
S.Ismail: 111 runs
W.Ismail: 30 runs
I.Younis: 19 runs
U.Muhammad: 17 runs
Mr.Extra: 37 runs
CC Nieuwegein: 147/8 (40 overs)
R.van Boeschoten: 1-20-6
I.Aslam: 3-20-3
J.Munuswamy: 2-22-7
U.Muhammad: 1-22-6
M.Ismail: 1-15-6
R.Balk: 3 vangen, waaronder 1 als keeper!